Apăsarea pedalei de frână ar trebui să încetinească rapid călătoria, nu să creeze un țipăt jenant de fiecare dată când te oprești. Deși nu există un cod de diagnosticare la îndemână care să explice frânele care scârțâie, există câteva posibile cauze care vă vor ajuta să vă restrângeți căutarea. Iată o privire la tot ce ar putea fi în neregulă cu sistemul tău de frânare care scârțâie.
De ce scârțâie frânele?
Acest zgomot teribil ar putea fi cauzat de mai multe probleme. Unele nu sunt prea îngrijorătoare, doar un avertisment pentru mai târziu, dar altele sunt serioase și trebuie verificate imediat.
Plăcuțe uzate – Plăcuțele de frână vă opresc în mod constant vehiculul, chiar dacă se uzează în timpul utilizării. În loc să frâneze până când plăcuța dispare brusc, producătorii adaugă un indicator de uzură. Odată ce plăcuța se apropie de sfârșitul duratei de viață, o mică clapă de metal de pe plăcuță intră în contact cu rotorul de frână, creând un scârțâit ca niște cuie de oțel pe o tablă metalică. Acesta este semnul că este timpul să înlocuiți plăcuțele.
Tampoane uzate – Să presupunem că ați ignorat indicatorul de uzură de mai sus. Tampoanele vor continua să se uzeze până când materialul de frecare al plăcuțelor dispare. În acel moment, etrierele împing placa de suport a plăcuței în contact cu rotorul. Ceea ce primești este un scârțâit și un zgomot puternic de măcinat, precum și o frânare inconsecventă și redusă. Este foarte periculos, așa că nu fi acea persoană.
Glazurat la căldură – Plăcuțele de frână care scârțâie nu sunt doar pentru frânele vechi. Dacă vă îndreptați spre diviziunea continentală și sunteți constant pe frână în următorii câțiva mile, frânele dumneavoastră se vor supraîncălzi probabil. Frânele funcționează la temperaturi ridicate, dar prea cald provoacă un efect de temperare a plăcuței de frână care le transformă tare și netede. Chiar și cu o plăcuță groasă rămasă, plăcuțele cu sticlă termică vor țipa pe rotor și vor avea o eficiență redusă a frânării.
Lipsa de lubrifiant – Acea lamă de pe spatele plăcuței ajută la reducerea zgomotului în sistemul de frânare. La fel ca multe sisteme de vehicule, funcționează cel mai bine cu lubrifiant. O lame blocată ar putea cauza contactul plăcuțelor cu rotorul, ceea ce duce la zgomote nedorite de frână. Când schimbați plăcuțele noi, aplicați o cantitate mică de vaselina pentru plăcuțe de frână pe spate pentru a menține totul în mișcare corect și a rămâne nelipit.
Pietricele în plăcuțe – Dacă ți-ai luat Mitsubishi Mirage în off-road pe teren noroios, s-ar putea să fi luat câțiva autostopi în timp ce se afla pe un teritoriu necunoscut. Pietricele mici sunt ridicate când roata se scufundă, unde se strecoară între plăcuță și rotor. Toleranțe extrem de strânse – măsurate în microni – înseamnă că granulația nu se va desprinde de la sine. De fiecare dată când păși pe pedala de frână, vei auzi plăcuțele și rotoarele șlefuind colțurile pietricelelor și mestecându-ți frânele. O inspecție profesională poate sau nu să dezvăluie o pietricică blocată ca fiind cauza, dar uneori simpla îndepărtare a plăcuțelor pentru inspecție va disloca o pietricică.
Este sigur să conduc dacă am acest disconfort?
Să clarificăm un lucru: funcționarea corectă a frânelor este un lucru serios și trebuie să le inspectați imediat ce apar simptomele pentru siguranța dvs. și a tuturor celorlalți aflați pe drum. Acestea fiind spuse, severitatea problemei poate depinde de ceea ce cauzează zgomotul.
Dacă indicatorul de uzură tocmai a început să facă zgomot, poți să aștepți weekendul și să schimbi plăcuțele în timpul tău. Dacă plăcuțele dvs. au început să se șlefuiască în placa de suport, trebuie să vă opriți imediat și să cereți unui prieten să vă ducă la cea mai apropiată locație Advance pentru plăcuțe de frână noi. Plăcuțele cu geam termic trebuie înlocuite cât mai curând posibil dacă observați o forță de frânare redusă și același lucru este valabil și pentru resturile din frâne.
Cum elimin acest zgomot?
Te-ai săturat încă de zgomotul acela? Din fericire, scârțâitul frânelor este de obicei o soluție rapidă și accesibilă. Iată ce să faci.
Înlocuiți plăcuțele de frână – Aceasta este o sarcină simplă destul de ușoară pentru începători cu câteva instrumente de bază. Luați plăcuțele de frână potrivite, lăsați deoparte aproximativ o oră și veți repara acel zgomot îngrozitor. Vă recomandăm să înlocuiți rotoarele de frână în același timp.
Slefuiți discurile – Dacă vă supraîncălziți frânele, este posibil să puteți elimina scârțâitul frânei șlefuind suprafețele plăcuțelor și rotorului cu hârtie abrazivă de oxid de aluminiu cu granulație 320. Rețineți că aceasta este o soluție temporară, deoarece plăcuțele au fost probabil deteriorate de căldură mare pe tot parcursul.
Lubrifiați piesele mobile – Scoateți plăcuțele de frână zgomotoase și aplicați vaselină cu litiu sau molibden (dar nu pe ambele) pe partea din spate a plăcuței, unde pistonul intră în contact și pe clemele de bont și urechile de montare a plăcuțelor. În esență, puneți un strat subțire de unsoare pe orice se mișcă sau alunecă, doar asigurați-vă că nu puneți nimic pe suprafața tamponului.
Curățați-l – Dacă aveți pietricele mici acolo care se măcina de fiecare dată când vă opriți, soluția este aproape gratuită. Scoateți plăcuțele de frână și curățați plăcuțele și suprafețele rotorului cu un săpun de spălat auto de bună calitate, urmat de alcool izopropilic. Alternativ, puteți sări peste procesul în doi pași și să utilizați agent de curățare a frânei și măsurile de precauție de pe etichetă. Reasamblați componentele frânei (folosind unsoare adecvată), iar scârțâitul enervant ar trebui să dispară.