De ce moare bateria iarna?

February 9, 2022by mag-admin

Puține lucruri sunt mai frustrante decât urcarea într-o mașină sau într-un camion rece, acoperită cu zăpadă, doar pentru a auzi temutul „clic-clic” al unei baterii descărcate. Se întâmplă celor mai buni dintre noi.

Dar de ce pare să se termine durata de viață a bateriei unei mașini mai des în timpul iernii?

Bateriile cu plumb-acid sunt cele mai comune baterii auto, deoarece sunt ieftine și destul de fiabile. Sunt făcute dintr-o carcasă de plastic care adăpostește o serie de plăci de plumb scufundate într-un bazin de electrolit – un amestec de apă și acid sulfuric. Fiecare pereche de plăci alcătuiește o „celulă”. Când este complet încărcată, fiecare celulă dintr-o baterie cu plumb-acid produce 2,1 volți. Deci, o baterie de 12 volți este formată din șase celule și, din punct de vedere tehnic, este o baterie de 12,6 volți. O baterie care are doar 12 volți nu va putea porni vehiculul.

Bateria cu plumb acid nu produce o încărcare, ci primește și stochează o încărcare inițială printr-o reacție chimică între plăcile de plumb ale celulei și electrolit. Dar pe măsură ce are loc reacția chimică, plăcile de plumb pozitive și negative sunt acoperite încet cu sulfat de plumb. Acest proces este cunoscut sub numele de sulfatare și reduce capacitatea bateriei de a menține o încărcare completă. Pentru a complica lucrurile, bateriile cu plumb-acid experimentează auto-descărcare, o pierdere naturală de încărcare în timp. Lăsată prea mult timp fără o încărcare nouă, o baterie se poate descărca fără recuperare.

Căldura sau frigul extreme pot crește rata de descărcare a bateriei, făcând iarna o triplă amenințare pentru baterie. Toată acea expunere la căldura verii evaporă apa din electrolit, crescând sulfatarea. Apoi vine iarna, iar temperaturile înghețate încetinesc reacțiile chimice care apar în interiorul unei baterii cu plumb acid, reducând și mai mult capacitatea bateriei de a funcționa. În același timp, un motor rece și uleiul lent necesită mai multă putere, în timp ce funcțiile care consumă energie precum încălzirea și dezghețarea solicită mai multă baterie. Deși bateriile cu plumb-acid durează în medie patru ani, se pot defecta mai devreme în condițiile corecte (sau greșite).

 

Semnele unei baterii care trebuie înlocuită

Bateria nu vă va avertiza întotdeauna înainte de a se defecta, dar iată semne obișnuite la care trebuie să urmăriți:

  • Motorul pornește mai încet
  • Coroziune albă sau albastru deschis pe carcasă sau la stâlpul pozitiv
  • Bateria are mai mult de trei ani
  • Farurile luminează galben în loc de alb
  • Accesoriile electronice eșuează
  • Luminile domului sunt slabe
  • Claxonul mașinii sună neobișnuit
  • Carcasa bateriei umflată sau crăpată
  • Miroase a sulf sau a ouă putrezite

 

Iată câteva sfaturi utile pentru ca bateria să dureze. Când este timpul pentru una nouă, Advance vă va ajuta să găsiți bateria potrivită pentru vehiculul dumneavoastră.

*Testarea și instalarea bateriilor auto sunt disponibile pe majoritatea vehiculelor auto, în majoritatea locațiilor, cu excepția cazului în care este interzis de lege.

Ați avut de-a face cu o baterie descărcată iarna? Împărtășește-ți experiența în comentarii.